FØRSTE FORLØB TIL MADKUNDSKAB OG SAMFUNDSFAG UDGIVET

.
.

KNIVSKARP

I Knivskarp til madkundskab forvandles skolekøkkenet til et madlaboratorium, hvor eleverne eksperimenterer med smag og tilberedning på samme måde som i naturfagene – nemlig gennem undersøgelsesbaseret undervisning.

.
.

BLACK BOX

I Black Box til samfundsfag skal eleverne også undersøge sig frem, og her handler det om AI og tillid. Eleverne skal nemlig undersøge, hvordan det påvirker danskernes tillid til offentlige institutioner, når institutionerne anvender AI-systemer.

Fællestræk for de to nye forløb er, at det handler om naturvidenskabelige og teknologiske emner, men ikke er udviklet til at blive anvendt i naturfagene. Tværtimod er Knivskarp og Black Box de første af flere undervisningsforløb, som vi udvikler til humanistiske, samfundsvidenskabelige og praktisk-musiske fag – som en af vores udvidede ambitioner i strategien frem mod 2028.

”Vi vil rigtig gerne vise børn og unge, at naturvidenskabelig og teknologisk viden ikke kun er relevant for det, der foregår i laboratorium eller et naturfagslokale. Natur og teknologi er alle vegne omkring os. Med vores nye forløb til for eksempel dansk, historie og samfundsfag sætter vi fokus på et naturvidenskabeligt emne i en bredere kontekst,” fortæller LIFE Fondens udviklingschef Marie Danø og tilføjer:

”I forløbet til samfundsfag er det kunstig intelligens, der er alle steder rundt om os lige nu. Vi vil gerne bidrage til, at børn og unge får et godt vidensgrundlag om kunstig intelligens og på denne baggrund føler sig klædt på til at kunne forholde sig til og samtale om muligheder og udfordringer med den nye teknologi”.

Interessen for de første to forløb har siden lanceringen i marts været god. Begge forløb er booket af skoler og gymnasier på tværs af landet, og de første kits er klar til at blive leveret til klasser efter sommerferien.   

Video fra Egå Gymnasium

Vi var med første gang Black Box blev taget i brug på Egå Gymnasium

Video om madkundskabslærer

Vi besøgte Christian Svane fra Domestic Science for at snakke om madkundskabsfaget

Forløb til nye fagområder

De to nye forløb er udviklet hos LIFE Fonden i samarbejde med forskere og lærere. For eksempel har professor Michael Bang Petersen fra Aarhus Universitet og interesseorganisationen Dansk IT bidraget med faglig viden til forløbet Black Box. Desuden har LIFE Fondens udviklingskonsulenter i begge forløb arbejdet tæt sammen med henholdsvis madkundskabslærere og samfundsfagsundervisere via faglige følgegrupper.

”Det er yderst vigtigt for os, at vi leverer høj kvalitet i alle vores undervisningsforløb, uanset hvilke fag det er udviklet til. Vi har derfor dels ansat nye udviklingskonsulenter med erfaringer fra de fag, vi udvikler til, og dels samarbejdet med forskere, lærere og andre faglige eksperter. Vi har været meget glade for disse input. Samtidig har vi ønsket at anvende den undersøgelsesbaserede metode fra vores naturfaglige undervisningsforløb i den nye fagrække, da vi tror på, at det er med til at  øge elevernes motivation og læring. Vi har med de to første forløb samlet nyttig erfaring, som vi tager med i udviklingen af de næste forløb,” siger Marie Danø.

I 2026 forventer vi at udgive yderligere tre forløb til henholdsvis dansk og historie til grundskolen og gymnasier.

 

Om de nye LIFE Forløb

Alle LIFE Forløb udvikles på de respektive fags præmisser med fokus på områder, hvor naturvidenskab og teknologi vurderes at have afgørende værdi for at bidrage til fagenes mål og løse det pågældende fagområdes problemstillinger.

Forløbene udvikles som virkelighedsnære og undersøgelsesbaserede undervisningsforløb, der fokuserer på at understøtte elevernes engagement, kundskaber og myndiggørelse.

LIFE Fonden planlægger at udvikle yderligere ni LIFE Forløb til praktisk-musiske, humanistiske og samfundsvidenskabelige fagfrem mod 2028 og fortsætter samtidig med at udgive forløb til de naturvidenskabelige og tekniske fag.