Ny evaluering: LIFE Forløb styrker gymnasieelevers mestring og interesse i de naturvidenskabelige fag
Når elever undervises i LIFE Forløb, oplever de en styrket følelse af at mestre de naturvidenskabelige fag. Undervisningen opleves desuden i højere grad som meningsfuld. Det viser en ny evaluering af LIFE Forløb til stx og htx.
Siden 2021 har vi udgivet LIFE Forløb til gymnasierne (stx og htx), og i 2024 igangsatte vi i samarbejde med Rambøll en evaluering af effekterne på tre af vores LIFE Forløb. Evalueringen har fokuseret på at undersøge, hvilke effekter forløbene har på elevernes mestring af det faglige indhold, interesse for naturvidenskab og teknologi, samt hvilke forventninger de knytter til at tage en naturvidenskabelig uddannelse. Nu er resultaterne klar – og de viser tydeligt positive effekter.
Ifølge evalueringen har LIFE Forløb nemlig en effekt på både elevernes mestring af faglige mål, samt for to ud tre forløbs vedkommende også på deres interesse for de naturvidenskabelige fag. Desuden ses en tydelig effekt på elevernes evne til at udføre eksperimenter og tage kritisk stilling til resultater af naturvidenskabelig forskning, der er centrale kompetencer i de naturvidenskabelige fag.
”Det er meget positivt, at vi i undervisningsforløbene forbedrer elevernes evne til at gennemføre eksperimenter. Sagt på en anden måde, så lykkes gymnasielærerne ikke blot at lære eleverne om naturvidenskab, de lærer dem også selv at kunne gennemføre og tage kritisk stilling til naturvidenskabelige eksperimenter. Det er enormt vigtigt at kunne, når eleverne senere selv skal forholde sig kvalificeret til pålideligheden af andre naturvidenskabelige undersøgelser,” siger Niels Matti Søndergaard, der er ansvarlig for evaluering og forskning i LIFE Fonden, og tilføjer:
”Samtidig glæder det os, at effekterne slår igennem for alle elevgrupper uanset deres køn, etniske herkomst eller forældres uddannelsesbaggrund – på tværs af landet.”
Særligt forløbet Extractors til kemi B udmærker sig, når det handler om at udføre eksperimenter. Effekterne svarer til, at hvis fire ud af 20 elever i en klasse, der har gennemført den almindelige naturvidenskabelige undervisning, mestrer at designe et eksperiment i undervisningen, vil det tilsvarende tal være ni ud af 20 elever i klassen, der har gennemført Extractors.
Fokus på naturvidenskabelige uddannelser
Evalueringen viser også, at LIFE Forløbene ikke rykker ved de forventninger, som eleverne har til, hvad de kan få ud af at tage en naturvidenskabelig uddannelse. De får dem heller ikke til at opsøge mere viden om uddannelser eller jobs inden for naturvidenskab eller teknologi.
”Vi vil dykke mere ned i, hvordan vi kan vise eleverne, at man med naturvidenskab og teknologi kan få et arbejde, hvor man gør en forskel for andre mennesker og er med til at løse vigtige samfundsudfordringer. På det område har vi nemlig ikke en effekt, og det ville måske også være for meget forlangt, når man tager i betragtning af, at der er tale om forløb på tre moduler af 90 minutter. Men det kommer vi til at se nærmere på,” siger Niels Matti Søndergaard.
Mere understøttelse til lærerne i fremtiden
Endelig viser resultaterne af evalueringen, at gymnasielærerne er glade for den stilladsering, som LIFE Forløb tilbyder – og at de gennemfører langt de fleste aktiviteter i dem. I forløbet Fight the Bite til biologi A/B og bioteknologi B er det 85 % eller flere af lærerne, der har arbejdet med alle aktiviteter i forløbet, bortset fra evaluering, som en del lærere fravælger.
Godt halvdelen af lærerne vurderer samtidig, at Fight the Bite og Extractors i høj eller meget høj grad har inspireret dem til efterfølgende at arbejde mere undersøgelsesbaseret i undervisningen. Det er et vigtigt resultat, fordi det også fremgår, at det har betydning, om læreren indtager en klassisk lærerrolle eller giver mere plads til elevernes undersøgende arbejde. Det påvirker elevernes deltagelse, om den er selvstændig og åben eller mere usikker og uengageret. Det gælder særligt, fordi en del af eleverne er uvante med at gennemføre selvstændige undersøgelser i undervisningen.
Faktisk er de meget positive resultater lidt af en overraskelse, forklarer Niels Matti Søndergaard:
”Vi havde på forhånd en antagelse om, at gymnasielærerne ville sammensætte deres undervisning ved at plukke fra forskellige forløb, men vi kan se, at de fleste faktisk gennemfører LIFE Forløbet i sin helhed – herunder også det åbne undersøgende arbejde. Det rejser samtidig spørgsmålet om, hvordan vi i endnu højere grad kan understøtte gymnasielærernes kompetencer i undersøgelsesbaseret undervisning, fx i form af lærevejledninger og pilotforsøg med kompetenceudviklende aktiviteter. Det kommer vi til at se nærmere på i fremtiden.”
Resultater
- Elever oplever i LIFE Forløb en styrket mestring af naturvidenskaben. Fx i forløbet Extractors til kemi B, hvor ni ud af 20 elever oplever, at de mestrer at designe et eksperiment, mens fire ud af 20 elever mestrer det i en klasse, der har gennemført almindelig naturvidenskabelig undervisning.
- I Hjerteblod til idræt B og biologi A/B kan eleverne i højere grad end i deres almindelige undervisning relatere det, de lærer, til udfordringer i samfundet. Den kvantitative effekt er så stor, at en uafhængig observatør fysisk i klassen vil kunne iagttage, at eleverne er mere engagerede og interesserede i undervisningen, når de undervises i Hjerteblod.
- I forløbet Fight the Bite til biologi A/B og bioteknologi B har 85 % eller flere af lærerne arbejdet med alle aktiviteter i forløbet, bortset fra evaluering, som en del lærere fravælger.
- Knap halvdelen af lærerne vurderer, at Fight the Bite og Extractors i høj eller meget høj grad (45 % og 48 %) har inspireret dem til sidenhen at arbejde mere undersøgelsesbaseret i undervisningen.
Om evalueringen
- Evalueringen tager afsæt i de tre forløb Hjerteblod (biologi A/B & idræt B), Fight the Bite (biologi A/B/bioteknologi B) og Extractors (kemi B).
- Alle tre forløb har en varighed på tre moduler a 90 minutter. Til nogle af forløbene kan knyttes et forberedende modul eller en aflevering.
- Effekterne er målt ud fra et undersøgelsesdesign, hvor resultater fra indsatsgruppen sammenlignes med resultaterne fra en kontrolgruppe. Rambøll har gennemført undersøgelsen af Fight the Bite og Extractors. I tillæg til dette har LIFE Fonden selv foretaget målingen af Hjerteblod.
- I alt har 4.046 elever deltaget i evalueringen.
- Endelig har LIFE Fonden observeret undervisningen i Fight the Bite og Extractors i otte klasser og gennemført interviews med lærere og elever som led i en kvalitativ del af effektevalueringen.
Selve undersøgelsen i sin fulde form, finder du i disse tre bilag: Bilag 1, bilag 2 og bilag 3