
SÅDAN BRUGER DU MY:LIFE
Vores digitale platform MY:LIFE er omdrejningspunktet for alle vores undervisningsforløb. I denne video kan du se, hvordan du som naturfagslærer bruger MY:LIFE i din undervisning og ikke mindst i din forberedelse til vores undervisningsforløb.

ET VIRTUELT UNIVERS MED LÆRERVEJLEDNING, LÆRINGSMÅL, INTERAKTIVE OPGAVER, VIDEOER OG MEGET MERE
På MY:LIFE kan du og dine elever tilgå de enkelte LIFE Forløb digitalt. Som lærer kan du bruge MY:LIFE til at forberede din undervisning med et LIFE Forløb. På MY:LIFE finder du både den overordnede lærervejledning og lærerguides, hvor du kan læse om forløbets enkelte aktiviteter og de didaktiske overvejelser bag. Dine elever bruger MY:LIFE i selve undervisningen, hvor de bl.a. finder videoer, konkurrencer, fagtekster og interaktive opgaver, som indgår i forløbet.
For at komme i gang med MY:LIFE skal din skole godkende en databehandleraftale med LIFE Fonden og acceptere vores vilkår for bevillinger. Det gør du nemmest ved at oprette dig i vores bookingsystem her, hvorigennem du kan få din skole til at godkende de rette aftaler. Så snart det er på plads, kan du besøge MY:LIFE ved at logge ind med dit UNI-login.
PÅ MY:LIFE ER ALT DIGITALT INDHOLD SAMLET
Her finder du bl.a. følgende:
Lærervejledninger og læringsmål
Lærerguides og didaktiske overvejelser
Faglige tekster, animationer og videoer
Interaktive opgaver og konkurrencer
Funktioner til at støtte eleverne, som fx oplæsning og tale-til-tekst
På MY:LIFE kan du også læse om sammenhængen mellem det digitale univers og dit LIFE Kit (materialekasse) samt LIFE Mobil Lab og LIFE Campus, hvis der tilbydes et labforløb som overbygning til det pågældende LIFE Forløb. Du har også mulighed for at redigere dit LIFE Forløb på MY:LIFE, så det passer til netop din undervisning og til dine elevers behov og niveau.
ELEVERNE KAN ARBEJDE SELVSTÆNDIGT MED OPGAVER OG EKSPERIMENTER
Med MY:LIFE kan du som lærer være facilitator af undervisningen, det bliver muligt for eleverne at være aktive deltagere i deres egen læringsproces. Dine elever kan med MY:LIFE arbejde selvstændigt med opgaver og eksperimenter i det pågældende LIFE Forløb. Eleverne kan også bruge elementer fra forløbet til selv at eksperimentere videre med specifikke opgaver og problemstillinger – både i skolen og hjemmefra.
MY:LIFE giver desuden mulighed for, at du kan differentiere undervisningen i forhold til faglige niveauer, så alle elever kan være med – fx hvis du har en meget mangfoldig elevgruppe.
Vil du gerne i gang med at bruge MY:LIFE og LIFE Kit? Så start med at læse om de forskellige LIFE Forløb her:
BOOK ET LIFE FORLØB
5. KLASSE
TEKNOLOGIFORSTÅELSE
NATUR/TEKNOLOGI
MATEMATIK
Autopilot
Kan selvkørende biler løse fremtidens trafikudfordringer? I Autopilot skal eleverne undersøge teknologien bag selvkørende biler. Hvad er en sensor? Hvordan koder man en robot til at køre selv? Og hvilke overvejelser skal vi gøre os, før vi slipper selvkørende teknologi fri i vores gader?
14
Lektioner
3
Uger
6. KLASSE
NATUR/TEKNOLOGI
Enzymjagten
Enzymer findes i din krop og i naturen, og mange virksomheder arbejder på at finde nye enzymer, som de kan bruge i deres produkter. Enzymerne kan nemlig gøre produkterne billigere og mere miljøvenlige at lave. Ligesom virksomhederne, skal eleverne nu på jagt efter nye enzymer!
13
Lektioner
5
Uger
9. klasse
Biologi
Fysik/kemi
Geografi
Turbovækst
Turbovækst er et undervisningsforløb, der handler om katalyse, kunstgødning og bæredygtig produktion. I Turbovækst styrer eleverne i grupper hvert deres land, og deres opgave er at sikre, at deres lands befolkning ikke sulter. Det sikrer de ved at producere nok fødevarer til alle, der samtidig ikke skader klimaet eller miljøet.
25
Lektioner
5
Uger
10. KLASSE
FYSIK/KEMI
8-12 LEKTIONER/4-6 UGER
TasteMaster
Hvordan kan vi få flere til at spise sundt og efterleve kostrådene? Noget af svaret kan måske findes i gastrofysikkens verden. I TasteMaster skal eleverne undersøge madens fysik og kemi. Eleverne får mulighed for at afprøve forskellige metoder til at ændre smagsoplevelsen ved grøntsager, bælgfrugter og vand.
8
Lektioner
4
Uger
STX
HTX
Idræt B og biologi A/B
1 dags undervisning
Hjerteblod
Bevæger du dig nok? I Hjerteblod skal du opleve på egen krop, hvordan du måler og undersøger fysisk sundhedstilstand. I et fysiologisk laboratorium på LIFE Campus skal dig og dine klassekammerater igennem en hel dag arbejde som sundhedsforskere og videreformidle jeres faglige viden og måleresultater gennem anbefalinger om motion, motivation og sundhed.
STX
HTX
BIOOLOGI B
3 MODULER A 90 MIN.
STX
HTX
KEMI B
3 MODULER A 90 MIN.
EXTRACTORS
Forestil dig en verden uden farve, duft og tekstur. Fødevarer og kosmetik ville se helt anderledes ud, hvis vi ikke havde tilsætningsstoffer, der udvindes ved ekstraktion. Men ekstraktion er en ressourcekrævende proces. I Extractors undersøger eleverne, hvordan de kan anvende deres egen viden fra laboratoriet til at optimere ressourceforbruget i den kemiske industri.