MY:LIFE

MY:LIFE danner rammen om alle LIFE Forløb og anvendes sammen med LIFE Kit, LIFE Mobil Lab eller LIFE Campus. MY:LIFE indeholder de digitale undervisningsmaterialer og lærervejledninger til hvert LIFE Forløb.

SÅDAN BRUGER DU MY:LIFE

Vores digitale platform MY:LIFE er omdrejningspunktet for alle vores undervisningsforløb. I denne video kan du se, hvordan du som naturfagslærer bruger MY:LIFE i din undervisning og ikke mindst i din forberedelse til vores undervisningsforløb.

ET VIRTUELT UNIVERS MED LÆRERVEJLEDNING, LÆRINGSMÅL, INTERAKTIVE OPGAVER, VIDEOER OG MEGET MERE

På MY:LIFE kan du og dine elever tilgå de enkelte LIFE Forløb digitalt. Som lærer kan du bruge MY:LIFE til at forberede din undervisning med et LIFE Forløb. På MY:LIFE finder du både den overordnede lærervejledning og lærerguides, hvor du kan læse om forløbets enkelte aktiviteter og de didaktiske overvejelser bag. Dine elever bruger MY:LIFE i selve undervisningen, hvor de bl.a. finder videoer, konkurrencer, fagtekster og interaktive opgaver, som indgår i forløbet.

For at komme i gang med MY:LIFE skal din skole godkende en databehandleraftale med LIFE Fonden og acceptere vores vilkår for bevillinger. Det gør du nemmest ved at oprette dig i vores bookingsystem her, hvorigennem du kan få din skole til at godkende de rette aftaler. Så snart det er på plads, kan du besøge MY:LIFE ved at logge ind med dit UNI-login.

BESØG MY:LIFE HER.

PÅ MY:LIFE ER ALT DIGITALT INDHOLD SAMLET

Her finder du bl.a. følgende:

  • Lærervejledninger og læringsmål

  • Lærerguides og didaktiske overvejelser

  • Faglige tekster, animationer og videoer

  • Interaktive opgaver og konkurrencer

  • Funktioner til at støtte eleverne, som fx oplæsning og tale-til-tekst

På MY:LIFE kan du også læse om sammenhængen mellem det digitale univers og dit LIFE Kit (materialekasse) samt LIFE Mobil Lab og LIFE Campus, hvis der tilbydes et labforløb som overbygning til det pågældende LIFE Forløb. Du har også mulighed for at redigere dit LIFE Forløb på MY:LIFE, så det passer til netop din undervisning og til dine elevers behov og niveau.

ELEVERNE KAN ARBEJDE SELVSTÆNDIGT MED OPGAVER OG EKSPERIMENTER

Med MY:LIFE kan du som lærer være facilitator af undervisningen, det bliver muligt for eleverne at være aktive deltagere i deres egen læringsproces. Dine elever kan med MY:LIFE arbejde selvstændigt med opgaver og eksperimenter i det pågældende LIFE Forløb. Eleverne kan også bruge elementer fra forløbet til selv at eksperimentere videre med specifikke opgaver og problemstillinger – både i skolen og hjemmefra.

MY:LIFE giver desuden mulighed for, at du kan differentiere undervisningen i forhold til faglige niveauer, så alle elever kan være med – fx hvis du har en meget mangfoldig elevgruppe.

Vil du gerne i gang med at bruge MY:LIFE og LIFE Kit? Så start med at læse om de forskellige LIFE Forløb her:

BOOK ET LIFE FORLØB

Mikrosafari

Nu kan du og dine elever hjælpe forskerne med at finde ud af, hvilke insekter og smådyr der lever i området omkring din skole. Tag på Mikrosafari med dine elever i 1. og 2. klasse i faget natur/teknologi.

12
Lektioner
6
Uger

Autopilot

Kan selvkørende biler løse fremtidens trafikudfordringer? I Autopilot skal eleverne undersøge teknologien bag selvkørende biler. Hvad er en sensor? Hvordan koder man en robot til at køre selv? Og hvilke overvejelser skal vi gøre os, før vi slipper selvkørende teknologi fri i vores gader?

14
Lektioner
3
Uger

Enzymjagten

Enzymer findes i din krop og i naturen, og mange virksomheder arbejder på at finde nye enzymer, som de kan bruge i deres produkter. Enzymerne kan nemlig gøre produkterne billigere og mere miljøvenlige at lave. Ligesom virksomhederne, skal eleverne nu på jagt efter nye enzymer!

13
Lektioner
5
Uger

Plastmissionen

I Plastmissionen træder eleverne ind i rollen som plastproducenter i en virksomhed, der laver mobilcovers. Her får de en mission: De skal gøre produktionen af deres mobilcovers mere bæredygtig!

24
Lektioner
4
Uger

WeGrow

Hvordan kan mikroorganismer og sensorteknologi hjælpe os med at producere mad nok til verdens voksende befolkning? Prøv dette tværfaglige forløb målrettet 8. klasse i biologi, fysik/kemi og geografi.

25
Lektioner
5
Uger

Kræftens Gåde

Kræft er en kompleks sygdom. Vi skal blive klogere på mekanismerne bag kræft, og hvordan sygdommen opstår, udvikler og spreder sig. Det skal elever i 8. og 9. klasse undersøge i dette tværfaglige undervisningsforløb.

16
Lektioner
3
Uger

Turbovækst

Turbovækst er et undervisningsforløb, der handler om katalyse, kunstgødning og bæredygtig produktion. I Turbovækst styrer eleverne i grupper hvert deres land, og deres opgave er at sikre, at deres lands befolkning ikke sulter. Det sikrer de ved at producere nok fødevarer til alle, der samtidig ikke skader klimaet eller miljøet.

25
Lektioner
5
Uger

TasteMaster

Hvordan kan vi få flere til at spise sundt og efterleve kostrådene? Noget af svaret kan måske findes i gastrofysikkens verden. I TasteMaster skal eleverne undersøge madens fysik og kemi. Eleverne får mulighed for at afprøve forskellige metoder til at ændre smagsoplevelsen ved grøntsager, bælgfrugter og vand.

8
Lektioner
4
Uger

Vandkamp

Vandkamp er et undervisningsforløb om lokal klimatilpasning med fokus på oversvømmelser. Med afsæt i data og modeller skal elever udvælge de bedst egnede løsninger til deres lokalområder.

Hjerteblod

Bevæger du dig nok? I Hjerteblod skal du opleve på egen krop, hvordan du måler og undersøger fysisk sundhedstilstand. I et fysiologisk laboratorium på LIFE Campus skal dig og dine klassekammerater igennem en hel dag arbejde som sundhedsforskere og videreformidle jeres faglige viden og måleresultater gennem anbefalinger om motion, motivation og sundhed.

Fight the Bite

Hvert år bliver 2.7 millioner mennesker forgiftet af slanger. 100.000 af dem dør af det, og for mange flere får det alvorlige konsekvenser. I Fight the Bite skal eleverne undersøge, hvordan antistoffer kan bruges til både diagnosticering og behandling af slangebidsforgiftning.

EXTRACTORS

Forestil dig en verden uden farve, duft og tekstur. Fødevarer og kosmetik ville se helt anderledes ud, hvis vi ikke havde tilsætningsstoffer, der udvindes ved ekstraktion. Men ekstraktion er en ressourcekrævende proces. I Extractors undersøger eleverne, hvordan de kan anvende deres egen viden fra laboratoriet til at optimere ressourceforbruget i den kemiske industri.